יוסי הטוני | 11/12/2011

גרטנר: "הענן ישטוף את עולם ה-IT; בועת הרשתות החברתיות תתנפץ"

פניו של שוק המיחשוב הארגוני ישתנו ללא הכר והשמיים יתכסו בעננות IT כבדה, הבועה של הרשתות החברתיות תתנפץ ב-2013 והעבודות שהוצאו למיקור-חוץ "ישובו הביתה", לחברות עצמן, או לפחות יעברו ליעדים קרובים יותר, ויבוצעו במתכונת מיחשוב ענן - כך עולה מדו"ח חדש שפרסמה גרטנר (Gartner). בדו"ח צופה חברת המחקר את המגמות בעולם ה-IT בארבע השנים הקרובות.

על פי גרטנר, עד סוף 2016 יאחסנו יותר מ-50% מהחברות ברשימת Global 1000 פרטים רגישים של לקוחות במיחשוב ענן ציבורי. "נוכח הלחצים הפיננסיים בכלכלה העולמית גוברת הדרישה בארגונים לצמצם את הוצאות התפעול ולשפר את היעילות", נכתב בדו"ח. "יותר מ-20% מהארגונים החלו כבר השנה לאחסן, בצורה סלקטיבית, פרטים רגישים של לקוחות בארכיטקטורות בנות כלאיים, המשלבות בין פתרונות מקומיים לשירותי ענן פרטיים או ציבוריים"

חברת המחקר מעריכה שב-2015 יכרסמו שירותי מיחשוב הענן במחירים נמוכים נתח של כ-15% מההכנסות של השחקניות המובילות בשוק מיקור-החוץ. "השוק של שירותי המיחשוב, שהיקפו מוערך בטריליון דולרים, הוא רק תחילתה של מהפכה שמזכירה את זו שחוללו חברות התעופה שמציעות טיסות במחירים נמוכים", על פי הדו"ח.

תחזית נוספת קובעת, כי ב-2013 תתנפץ הבועה של הרשתות החברתיות המיועדות לצרכנים פרטיים וב-2014 תתנפץ הבועה של הרשתות החברתיות המיועדות לארגונים גדולים. "בין החברות הפועלות בזירה של הרשתות החברתיות לצרכנים פרטיים מתנהלת תחרות עזה במיוחד, חריגה אפילו במונחים של עולם ההיי-טק", נכתב בדו"ח. "על אף שההנפקות הראשוניות של החברות הפרטיות יעוררו התרגשות רבה בשוק ההשקעות, הרי שההתלהבות תדעך כאשר יתברר שההזדמנויות לבידול בשוק וצמיחה מהירה כבר מוצו".

 

 

עוד נכתב בדו"ח, כי ב-2016 יסתמכו לפחות 50% מהמשתמשים הארגוניים בדואר אלקטרוני  בעיקר על דפדפן, מחשב לוח או תוכנת לקוח למכשירים ניידים, במקום על תוכנת לקוח למחשבים שולחניים. "נוכח העלייה בפופולריות של המכשירים הניידים, ההסתגלות לשימוש בדפדפן והמבחר העשיר של תוכנות הלקוח לדואר אלקטרוני, קצב השינוי בארבע השנים הקרובות יהיה עוצר נשימה", חוזה גרטנר.

הטלפונים החכמים בעלייה, ה-PC בירידה

על פי חברת המחקר, היחס בין הפרויקטים לפיתוח עבור טלפונים חכמים ומחשבי לוח לפרויקטים לפיתוח עבור מחשבי PC יגיע ב-2015 ל-1:4, בהתאמה. "הנתח של הטלפונים החכמים ומחשבי הלוח יגיע בארבע השנים הקרובות ל-90% מהצמיחה נטו בשיעור האימוץ של המכשירים החדשים, והיכולות המתרחבות של הפלטפורמות לסוגיהן יולידו חזית חדשה של חדשנות, במיוחד בשילוב עם יכולות של מיקום, נוכחות ומדיה חברתית המגבירות את השימושיות", צוין בדו"ח.

עוד צופה גרטנר, כי ב-2016, 40% מהארגונים ידרשו הוכחת אבטחה באמצעות מבחן עצמאי כתנאי מקדים לשימוש בשירותי ענן למיניהם. "אף על פי שבארגונים לומדים להעריך את היתרונות הפוטנציאליים של שירותי הענן בכל הקשור לניהול פשוט, כלכלת הגודל ומיטוב של משאבי אנוש, הרי שחשוב לא פחות מבחינתם לבחון בקפידה את העמידות של שירותי הענן בפני מתקפות ושאר איומי אבטחה", על פי הדו"ח.

תחזית נוספת שפרסמה גרטנר לעולם אבטחת המידע מעלה, כי ההשלכות הכספיות של הפשיעה המקוונת יעלו עד 2016 בקצב של 10% לשנה, בשל המגמה המתמשכת של גילוי פרצות חדשות. "כששיטות האספקה החדשות של המיחשוב פוגשות בביקוש לשירותי ענן חדשים ובשימוש במכשירים שבבעלות העובדים מתגלות פרצות אבטחה חדשות, ותוקפים שפועלים ממניעים כספיים מוצאים נתיבי חדירה חדשים", צוין בדו"ח. "השילוב בין פרצות חדשות לבין מתקפות ממוקדות יותר מוביל לפגיעה משמעותית יותר בשורה התחתונה כתוצאה ממתקפות מקוונות שהשיגו את יעדן".

לפי גרטנר, ב-2015 ינוהלו 35% מהוצאות המיחשוב של הארגון מחוץ למסגרת התקציב של מחלקת ה-IT. החברה כתבה בדו"ח, כי "את הארגונים הדיגיטליים מהדור הבא מוביל גל חדש של מנהלי עסקים ועובדים שאינם זקוקים עוד לאספקה של טכנולוגיה ממחלקת ה-IT".

ארגונים לא מנצלים את מערכות ה-BI

גם לעולם ה-BI יש להיכן להתקדם, על פי גרטנר. כך, חברת המחקר מעריכה שעד 2015, ביותר מ-85% מהארגונים שברשימת פורצ'ן 500 (Fortune 500) עדיין לא ינצלו ביעילות את מחסני הנתונים הגדולים כדי להפיק יתרון תחרותי. "המגמות הנוכחיות, של מכשירים חכמים וקישוריות נרחבת לאינטרנט, יוצרות גידול משמעותי בהיקפם של הנתונים הזמינים, בעוד שהמורכבות, המגוון והמהירות שמאפיינים את אספקת הנתונים מעצימים את הבעיות. זאת, מעבר לסוגיה של ההיקף הענק לכשעצמה", נכתב בדו"ח.

לדברי גרטנר, "אי אפשר להסתפק באיסוף ובניתוח הנתונים - חייבים להציג אותם במועד המתאים, כדי שניתן יהיה לקבל החלטות שיכולות להשפיע ישירות על התפוקה, הרווחיות או היעילות של הארגון. מרבית הארגונים אינם ערוכים עדיין בצורה שמאפשרת להתמודד עם האתגרים הטכניים והניהוליים שמציבים מחסני הנתונים הגדולים, ה-Big data. כתוצאה מכך, רק במספר מועט של ארגונים ניתן יהיה לנצל את המגמה בצורה יעילה על מנת להפיק ממנה יתרונות תחרותיים".

 

רוצים לדעת עוד? הרשמו לכנס ה-BIG Date הראשון בישראל שייערך ב-6 למרץ 2012. האירוע מיועד למנהלי פיתוח של חברות ISV המייצאות לחו"ל ולמנהלי מחשוב של ארגונים גדולים בישראל.

Contact us on WhatsApp
Open Accessibilty Menu