יוסי הטוני | 11/12/2011

פיני כהן, STKI: "ה-Big Data לוקח את ה-IT למקום אחר מבחינת יכולות העשייה שלו עם המידע"

 

"הררי המידע הארגוני, ה-Big Data, לוקחים את ה-IT הארגוני למקום אחר מבחינת יכולות העשייה שלהם עם המידע. כיום, ארגונים משתמשים רק ב-5% מהמידע המצוי ברשותם", כך אמר פיני כהן, סגן נשיא ואנליסט בכיר ב-STKI.

כהן דיבר בפתח הכנס השנתי הרביעי שערכה NessPRO ללקוחותיה. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים ובשיתוף STKI, נערך אתמול (ד') והיום (ה') במלון מרידיאן באילת, בהשתתפות לקוחות החברה ושותפיה העסקיים. המוטו של האירוע הוא "דואט של חדשנות טכנולוגית ועתיד עסקי חדש". אנשי STKI הציגו במסגרתו את המגמות בעולם ה-IT ואנשי NessPRO - את הפתרונות המוצעים על ידם. הנחה את הכנס זוהר פרל, סמנכ"ל הפיתוח העסקי והשיווק של NessPRO.

לדברי כהן, "הגדרת ה-Big Data אינה ממוקדת. מה שעבור ארגון אחד הוא מידע גדול לא נכון לארגון אחר. דבר אחד ברור - מדובר בכמויות מידע ארגוני שהטכנולוגיות הנוכחיות לא מסוגלות להתמודד עימן. אלה אינם מחסני נתונים של 15 או 20 טרה-בייט, כי אם מאות טרה-בייט או פטה-בייט בבסיס נתונים אחד".

ארגונים צריכים להתמודד עם כמויות המידע העצומות בשל העובדה שהן מביאות לאי סדר במערכות ה-IT, אמר כהן. "הטיפול במידע הגדול רלוונטי גם למערכי ה-IT הארגוניים, כיוון שבאמצעותו ניתן לברור פריטי מידע ולעשות בינה עסקית באופנים שלא ניתן לעשותה כיום", ציין. "כך, ניתן לעשות תעדוף לקוחות באופן שונה. לדוגמה, חברת סלולר מתעדפת כיום את לקוחותיה לפי כמות החיוב שלהם. בדרך זו היא מפספסת לקוחות בעלי חשבון נמוך, שהשפעתם על הרשתות החברתיות, למשל, רבה".

 

 

"ה-Big Data לוקח אותנו למקום אחר מבחינת מה שאנחנו יכולים לעשות עם המידע", הוסיף. "כיום, ארגונים משתמשים רק בחלק מזערי מהמידע המצוי ברשותם, וכך הם מפספסים הזדמנויות עסקיות".

כהן ציין שקיימים בשוק התקנים של מחסן נתונים ארגוני מבית EMCאורקל (Oracle), סאפ (SAP), יבמ (IBM),מיקרוסופט (Microsoft) וטרהדטה (Teradata).

"אני לא יכול לומר שהענן בשל"

מגמה נוספת אותה ציין כהן היא ההצטרכנות של ה-IT: "מה שיש לעובדי הארגונים בבית יגיע ומגיע ל-IT הארגוני. עובדים אינם שבעי רצון שהם לא יכולים לעבוד במשרד כמו בבית. בבתים אנשים עובדים בצורה אחרת, יש להם מחשבי מקינטוש (Macintosh) וטאבלטים, ואלה מחלחלים לארגונים".

בהתייחסו למיחשוב ענן הוא אמר, כי "אני לא יכול לומר שהענן בשל ושניתן לעשות עימו הכול. מה שכן ניתן לומר הוא שמדובר בחלופה לצריכת משאבי המיחשוב שקיימת כיום. המשאבים גדלים והצד העסקי בארגון לא תמיד מוכן לשלם עבורם. כך, ניתן לרכוש מאמזון (Amazon) שרת לינוקס (Linux) בעלות של שמונה סנטים לשעה, או שירותי מייל בעשרה דולרים לחודש".

"אופן פעולת ה-IT הארגוני משתנה", אמר כהן. "הלקוח דעתן יותר מבעבר, הוא עם הלשון בחוץ ויודע מה הוא רוצה". להיבט זה, ציין, נוסף עוד היבט: "מה שעושה את ההבדל זה לא המוצר או השירות הנצרך אלא האופן שבו הוא מסופק. הדבר דומה לשני חדרי מלון עם תנאים זהים, כאשר באחד מהם איש הקבלה נחמד ובשני - לא שירותי. כך גם ב-IT, חלק מהחשיבות של המוצר או השירות היא בעטיפה".

על מנת לממש את הדרישות התובעניות שמופנות לעבר ה-IT הארגוני ציין כהן מספר דרכים שעל המנמ"ר ואנשי צוותו לפעול בהן: אחת מהן היא בניית Architecture Enterprise, שתקשר בין ההיבטים העסקיים בארגון ל-IT שלו באופן הדוק יותר מאשר כיום, תוך התייחסות לכל הממדים, דוגמת אבטחת מידע והלימה לרגולציות. השנייה היא הטמעת תפיסת ה-LEAN, ב-IT ובתהליכים בארגון שלא בהכרח קשורים ל-IT. "התפיסה באה מטויוטה (Toyota) והצילה את החברה בשנות ה-90′. היא מתמקדת בתהליך, מחפשים אצלו פגמים או בזבוזים, עיכובים בתהליך, עבודה לחינם וחוסר יעילות". הדרך השלישית עוסקת בבניית Service Oriented Infrastructure, משמע - "לא לבוא ולהסתכל על פתרון ספציפי, אלא לבנות אותו בעיניים של השירותיות". לדברי כהן, "מדובר בשירותים אפליקטיביים, טכנולוגים ותפעוליים. כך הטכנולוגיה הקיימת מנוצלת מחדש ומתקבל חיסכון לטווח הארוך".

עוד הוא דיבר על ניסיונותיה של מיקרוסופט להיכנס לעולמות המיחשוב הנייד, הטלפונים החכמים והטאבלטים, "מיקרוסופט הבינה שאם היא לא תצליח להפוך את הקערה על פיה, בטווח הארוך היא תהפוך להיות לגאסי", אמר. "היא מבינה את זה ומשנה את סדר העדיפויות שלה, כדי שיהיה לה ממשק 'סקסי' ועבודה נעימה". הוא אף אמר, כי כי בשוק המעבדים, ARM צומחת, בין השאר בשל שיתוף הפעולה של מיקרוסופט עימה.

בהתייחסו לעולם המחשבים הניידים ורכיבי הקצה אמר כהן כי "מחשבי ה-Netbook והמחשבים הניידים מצויים במגמת ירידה, ואילו מחשבי הלוח - בעלייה. הדברים משתנים מהר ולכן, המנמ"רים נדרשים לבצע בחירות טקטיות. אני לא יודע מה יהיה שולחן העבודה העתידי".

Contact us on WhatsApp
Open Accessibilty Menu